jak określić swoją grupę odbiorców

Jak określić swoją grupę odbiorców?

Jakie pierwsze myśli przychodzą Ci, gdy postanowisz, że zakładasz firmę? Pomysły na produkty lub usługi, jakie będziesz sprzedawać? Strategia treści, którą będziesz publikować w social mediach? Wystrój wnętrza Twojego sklepu, czy witryny internetowej?

Na pewno, któreś z nich, jednak tutaj powinnaś się wstrzymać i wrócić do samego początku. Najpierw pomyśl o określeniu swojej grupy odbiorców.

Co to jest grupa odbiorców?

Najprościej mówiąc, to osoby, do których:

a) będziesz kierować swoje treści w social mediach i reklamy,

b) będziesz sprzedawać swoje produkty i usługi.

Grupa odbiorców to osoby najbardziej zainteresowane tym, co masz im do zaoferowania. Jeśli zechcesz sprzedawać akcesoria dla niemowląt, to Twoją grupą będą rodzice małych dzieci niż rodzice nastolatków. Ta sama sytuacja będzie przy oferowaniu usług profesjonalnego sprzątania w domu, w biurze lub w mieszkaniu. Twoje komunikaty będą skierowane do osób, które chcą się pozbyć przykrego obowiązku utrzymania porządku.

Jak określić grupę odbiorców?

Podstawowe dane

Dane demograficzne, czyli: wiek, płeć, gdzie mieszka, czy ma rodzinę.

Po co brać pod uwagę takie rzeczy? To jest pierwsza selekcja Twoich odbiorców. Jeśli sprzedajesz produkty erotyczne, to od razu odrzucisz osoby poniżej 18 roku życia, tak samo, jak w swoim asortymencie masz ubrania dla kobiet — nie będziesz kierować swoich reklam czy treści do mężczyzn. Chyba że to będzie reklama związana z Dniem Kobiet, ale to pojedyncze akcje.

Pomyśl jak wygląda ich typowy dzień

Po co to robić? Od tego zależy Twoja komunikacja. Jeśli mają małe dzieci, które trzeba zawieźć do przedszkola, to w określonych godzinach nie mają czasu na przeglądanie Facebooka czy sklepów internetowych.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, na pewno zauważyłaś, w jakich dniach i godzinach sprzedaż wzrasta, a w jakich jest niska.

Z jakimi problemami boryka się Twoja grupa odbiorców?

Co uwiera Twoją grupę odbiorców? Co powoduje, że szukają na Twojej stronie internetowej rozwiązania? Dlaczego ktoś kupuje Twój kurs online lub świeczkę o zapachu pomarańczy? 

Jeśli nie wiesz, z jakimi problemami przychodzą Twoi odbiorcy, to możesz zapytać się ich wprost. Opcji masz wiele:

a) porozmawiać kilkoma osobami przez Skype lub Zoom (opcja dla odważnych),

b) stwórz ankietę w formularzach Google lub TypeForm i opublikuj ją na fanpage’u i poproś o wypełnienie,

c) jeśli prowadzisz newsletter, to poproś o wypełnienie ankiety w liście do swoich czytelników,

d) popytaj się na grupach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci, np. grupy biznesowe, zrzeszające wielbicieli czterech łapek itp.


Zobacz, jakie pytania padają w e-mailach od Twoich klientów lub w komentarzach w social mediach. Klienci sami sygnalizują swoje problemy i potrzeby, wystarczy tylko je zauważyć.


Narzędzia do poznania Twojej grupy odbiorców

Google Analytics

Jeśli masz stronę internetową, to powinnaś mieć też podpięte Google Analytics do statystyk, żeby widzieć, kto wchodzi na Twoją stronę i co na niej robi. Dzięki temu narzędziu zobaczysz też, które strony są odwiedzane najczęściej, które artykuły najchętniej czytane i przez jakie słowa kluczowe odbiorcy odnajdują Twoją stronę.

Ankiety

Już o nich wspominałam przy problemach Twoich odbiorców, ale równie dobrze możesz wykorzystać ankiety do głębszego poznania osób, które odwiedzają Twoje miejsce w sieci. Jednak taka ankieta będzie o wiele dłuższa i męcząca, dlatego warto w zamian za jej wypełnienie coś zaproponować — darmowy materiał lub kod zniżkowy na zakupy, który działa przez określony czas.

Czy można mieć dwie lub więcej grup odbiorców?

Wszystko zależy od Twoich produktów lub usług. Jeśli zajmujesz się określoną branżą, np. akcesoriami dla niemowląt to sytuacja jest prosta. Natomiast, gdy prowadzisz sklep, w którym sprzedajesz niemal wszystko, to sprawa się komplikuje.

Nie chcesz zgubić tego artykułu? Zapisz go na swojej tablicy na Pintereście.

Czy każdy należy do Twojej grupy odbiorców?

Choć to powoli się zmienia, to wciąż jeszcze spotykam się z odpowiedzią: wszyscy należą do mojej grupy odbiorców. Oczywiście rozumiem, że każda właścicielka biznesu dąży do tego, żeby sprzedać jak najwięcej swoich produktów lub usług. Im większa sprzedaż, tym większa kwota na koncie.

Jednak bardzo szeroka grupa odbiorców nie gwarantuje, że sprzedaż wzrośnie. Będziesz starała się zadowolić wszystkich klientów, a to jest niemożliwe. Zresztą rodzice nastolatków nie zainteresują się smoczkami, bo po co im smoczek, jeśli mają dzieci w wieku 16 i 17 lat? Na ich miejscu też byś nie kupowała smoczka, bo to zbędny wydatek.

Po co w ogóle masz określać swoją grupę odbiorców?

Męczyć się, rozmyślać o grupie, rozkładać ją na czynniki pierwsze? To jest żmudna praca i nie masz do tego głowy.

Dzięki dobrze określonej grupie odbiorców będziesz wiedziała, jak się z nią komunikować na stronie internetowej, w social mediach, w newsletterze. Będziesz wiedziała, do kogo piszesz, z jakimi problemami się borykają na co dzień, przez co bez problemu wskażesz jak Twój produkt lub usługa może ułatwić ich życie.

Tak, jak Ty codziennie zmagasz się z brakiem czasu, bo obowiązki prowadzenia biznesu online Cię przytłaczają, tak ja mogę Cię w nich odciążyć.

Po raz kolejny zapomniałaś o wysyłce newslettera i Twoi subskrybenci hurtem się wypisują? Dzięki mnie to się więcej nie powtórzy. 

Miałaś zrobić prezentację na webinar, ale nie miałaś na to czasu i zrobiłaś webinar bez slajdów, przez co było Ci głupio przed swoimi widzami? Zleć ją mnie i prowadź webinary niczym mistrzyni.

Obiecałaś swoim odbiorcom więcej artykułów na blogu, ale masz tyle pracy, że zwyczajnie nie dajesz rady i czujesz, że oszukujesz swoich czytelników? Napiszę je za Ciebie, żeby Twoi odbiorcy dostawali regularnie wartościowe treści.

Początkowo może się wydawać, że określenie grupy odbiorców to niepotrzebna praca, ale im dłużej będziesz komunikować się ze swoimi odbiorcami, odkryjesz, że bez jej określenia to działanie po omacku. Dlatego nie zwlekaj z tym i już dzisiaj określ swoją grupę odbiorców.

Jesteś przed czy po określeniu grupy odbiorców?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments