fbpx
dobry copywriter

Jak poznać dobrego copywritera i nie stracić pieniędzy?

Według Andrew Davisa „Treść buduje relacje. Relacje budowane są na zaufaniu. Zaufanie jest motorem sprzedaży”. Jednego nie ma bez drugiego, ale wszystko zaczyna się od treści, od tego, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Nieść pomoc? Edukować? Pokazać inne możliwości niż te, które oferuje świat? Obojętnie, jaka jest Twoja motywacja, to zawsze treść jest podstawą, bez której nie dotrzesz do Twojej grupy docelowej.

Ale…

Dobra treść.

A do tego potrzebny jest dobry copywriter.

Dobry copywriter – jak go poznać?

Nie skłamię, jeśli powiem, że copywriterów jest do wyboru, do koloru. Po wpisaniu w wyszukiwarkę copywriter dostaniesz wiele linków do ich stron.

Tylko jak wybrać dobrego copywritera?

Jest kilka rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji.

Brak briefu lub jakichkolwiek pytań

Pierwsze i najważniejsze, co powinno Cię zaniepokoić to brak pytań. Jeśli piszesz do copywritera, że potrzebujesz tekstu na landing page, a jedynym pytaniem copywritera jest, na jaki temat ma być tekst, to lepiej się zastanów. Dobry copywriter zawsze opiera się na briefie, gdzie wypytuje Cię o grupę docelową, cel tekstu, o produkt lub usługę, którą sprzedajesz.

Jeśli wybrałaś copywritera, który nie zadaje pytań, od razu szukaj kolejnego. Szkoda Twojego czasu i pieniędzy.

Bardzo niska stawka

Nie wierz, że znajdziesz copywritera, który napisze dobry tekst i będzie chciał za 1000 znaków ze spacjami 5 zł brutto. Żaden dobry copywriter nie schodzi poniżej 20 zł netto za 1000 znaków. Jeśli chcesz mieć dobry tekst, to trzeba za niego dobrze zapłacić. W przeciwnym razie dostaniesz tekst, jaki sama mogłabyś napisać.

Jeszcze jedna sytuacja powinna Cię zaniepokoić. Czasem zlecający piszą wieczorem do copywritera, że potrzebują tekst na 5000 znaków na 8:00 rano następnego dnia. W dodatku za niską cenę. Jeśli copywriter zgadza się na takie warunki, to od razu powinna zapalić się czerwona lampka. Każdy dobry copywriter chce podwójną stawkę za tekst, który ma być napisany w krótkim czasie.

Jeśli jest inaczej, to uciekaj.

Nie chcesz zgubić tego artykułu? Zapisz go na swojej tablicy na Pintereście.

dobry copywriter

Piszę wszystko, co mi zlecą

Ale tak wszystko, wszystko: teksty paretingowe, opisy śrubek, a nawet wykład na temat fizyki jądrowej. Nie wiem, może niektórzy tak potrafią, ale ja bym im nie ufała. Zazwyczaj copywriter ma określone dziedziny, w których czuje się najlepiej, a których w ogóle nie będzie tykał.

Osobiście nie zajmuję się tekstami czy opisami technicznymi, prawnymi czy finansowymi. Oczywiście przy dobrym researchu i wypytaniu klienta mogłabym napisać tekst, jednak zajęłoby mi to sporo czasu. Nie lubię pisać na takie tematy i ich się nie podejmuję.

Nie mówię, że nie ma copywriterów, którzy czują się dobrze w wielu dziedzinach, jednak radziłabym przejrzeć ich portfolio, czy pisali teksty na temat, który chcesz zlecić.

Przyjrzyj się portfolio copywritera

Przejrzyj też jego blog, jeśli takowy prowadzi. Wtedy będziesz wiedzieć, czy styl danego copywritera Ci odpowiada. Czy pisze tak, jakbyś chciała zwracać się do swoich odbiorców? Czy leje wodę? A może jest zwięzły w swoich tekstach?

Portfolio i linki do ich tekstów w sieci to idealne narzędzie do tego, żeby sprawdzić, czy trafiłaś na dobrego copywritera. Jeśli jego teksty Cię przekonują, to możesz być pewna, że przekona i Twoich odbiorców.

Zwróć uwagę, jak pisze maile do Ciebie

Nie mówię, żeby z uporem maniaka wyszukiwać błędów w mailu do Ciebie, bo nie chodzi o to, żeby do czegokolwiek się przyczepić. Błędy zdarzają się każdemu. To, co powinno Cię zaalarmować, to niechlujnie napisany mail. Błąd na błędzie, brak stosowania jakiejkolwiek interpunkcji, czy pisanie bez ładu i składu.

Oczywiście, że zdarza mi się popełnić błąd mailu. Ostatnio, zamiast napisać Dzień dobry, Panie Adrianie napisałam Dzień dobry, Pani Adrianie. Zdarza się, każdemu. Jednak to nie zwalnia z obowiązku z pisania w miarę logicznego i bezbłędnego pisania maili do klientów.

Jeśli Twój wybór padł na copywritera, który nie zważa na to, jak pisze maile do klientów, to z czystym sumieniem możesz go sobie odpuścić.

Chociaż internetowe trendy pokazują, że coraz ważniejsze stają się filmy, to jednak tekst nie odejdzie tak szybko do lamusa. W końcu dobry tekst buduje relacje z Twoimi odbiorcami.

Czy chcesz ich stracić przez wybór złego copywritera?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments