fbpx
brief copywritera

Brief copywritera – co to jest?

Przyszedł ten moment – zdecydowałaś, żeby zatrudnić copywritera. Napisałaś ogłoszenie na Facebooku, że potrzebujesz takiej osoby, dostałaś wiele zgłoszeń, przejrzałaś portfolio i wybrałaś. Odpowiada Ci styl jego/jej pisania, sposób rozliczenia. Umawiacie się, jak będzie wyglądać wasza praca i w pewnym momencie dostajesz brief copywritera do wypełnienia. Myślisz sobie: a co to takiego?

Coś, bez czego żaden copywriter nie powinien zaczynać pracy.

Brief copywritera – co to jest?

Ogólnie to dokument, w których copywriter przesyła od kilku do kilkunastu pytań na temat Ciebie, Twojej marki, produktu lub usługi, Twojej grupy docelowej. Wszystko zależy od tego, po co zatrudniłaś copywritera. Część pytań na pewno się powtórzy, ale niektóre pytania będą się różnić. O co innego copywriter zapyta, jeśli będzie pisał dla Ciebie artykuły blogowe, a o co innego, jeśli będziesz chciała tekst na zakładkę „o mnie” na stronę internetową.

Po co mam wypełniać brief?

Z jednej, podstawowej przyczyny – copywriter nie czyta w myślach. Nie siada przed komputerem i pisze tekst o Tobie nie wiedząc właściwie nic o Twojej firmie, historii, dlaczego zaczęłaś działać w taki, a nie inny sposób.

Dzięki briefowi copywritera tekst nie będzie potrzebował zbyt wielu poprawek, jakie na pewno musiały być, jeśli nie odpowiesz na pytania w briefie.

Copywriter musi poznać Ciebie i to co oferujesz ludziom wręcz od podszewki. Można powiedzieć, że częściowo „wchodzi w Twoją skórę” po to, żeby stworzyć dobry tekst.

Pamiętaj, że im lepiej opowiesz o swojej firmie i produktach lub usługach, tym copywriter będzie miał większe pole do popisu. Nic tak nie denerwuje copywritera, gdzie na każde pytanie dostaje lakoniczną opowiedź. To nie jemu robisz na złość, tylko sobie. Żaden copywriter nie ukradnie Ci pomysłu, nie zdradzi Twoich sekretów dotyczących firmy. Po prostu nie ma na to czasu.

Zresztą, zawsze można podpisać umowę o poufności.

brief copywritera

Nie dostałam żadnego briefu

Jeśli go nie dostałaś, to powinnaś się zastanowić, czy warto współpracować z taką osobą? To poważny błąd, który nie możesz zignorować. Jeśli copywriter nie pozna Twojej marki, to jak ma o niej pisać? Jak stworzy tekst ‘O mnie”, jeśli nie zadał Ci pytań, dotyczących historii powstania firmy, Twoich sukcesach, kwalifikacjach?

Czego możesz się obawiać, jeśli nie dostaniesz briefu?

Papki.

Tekstu, który widnieje na różnych stronach z lekko zmienionymi zdaniami:

Jesteśmy firmą z wieloletnim doświadczeniem, która świadczy swoim klientom najwyższe usługi i dba o jakość produktów.

Czy to zdanie mówi cokolwiek o Tobie, Twojej firmie lub produktach?

Nic.

Brief to podstawa i bez niego nie można ruszyć o krok.

Chociaż mogłoby się wydawać, że brief copywritera to widzimisie osób piszących teksty, jednak bez niego nie można stworzyć dobrego tekstu. Dobry copywriter zawsze podeśle ci plik z pytaniami, na które – dla dobra Twojej firmy i produktów – warto, żebyś odpowiedziałą najszerzej jak się tylko da.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments